fredag 17 augusti 2007

Bitterfitta

det är som så, i spanien måste man ha ett intyg på att man är sjuk och detta hämtar man hos doktorn (givetvis). här i barcelona pratar ingen engelska, jag pratar ingen spanska (eller väldigt basic), så jag går upp till sjukhuset, styr mina steg mot receptionen och säger då till kvinnan bakom disken att jag vill ha en tid för ett läkarbesök. på spanska. hon svarar på katalan. plus att hon mumlar. jag säger då ursäkta, fortfarande på SPANSKA, hon upprepar den katalanska frasen, och med upprepar menar jag att hon upprepade exakt det hon sa innan, med mummel och allt.
då frågar jag lite försynt att hon kanske kan prata engelska, eftersom hon tydligen vägrar prata spanska också, det skulle jag aldrig ha gjort. hon tittade på mig som om jag vore ett avskum, en alien som inkräktar på hennes planet. då gapar hon någonting på katalan och det jag uppfattar är en kort fras i början av detta gapande om att hpn frågor mig när jag vill ha..... NOW! skriker hon helt plötsligt på engelska.
jag nickar och svarar på spanska att ja nu, idag, låter alldeles utmärkt.
det hela slutade med att hon faktiskt inte gav mig någon tid, så jag fick sitta och vänta i två timmar på att få träffa en läkare.
efter att jag fått mina papper, så gick ajg ut och förbi receptionen där denna hemska kvinna satt.
bitterfitta mumlar jag på svenska och ler mot henne.
ibland är det skönt att prata ett språk ingen förstår i detta land.

Inga kommentarer: